Üye GirişiÜye olmak istiyorum!
Linkler
 

Ana Sayfa

Haberler      Röportaj      Sinekritik      TV Sineması      Vizyondaki Filmler      Gelecek Program      Galeri      Fragman  

Sinema Keyfi // Röportaj

Ana Sayfaya DönRöportajlara Dön
Bu tersine bir hikaye...
İdris Borak / sinemakeyfi.com / 2008-11-14

"Ortada gerçekten acılar çekmiş hayatlar var. Yakılmış bir köy sahnesi var mesela, o köy gerçekten de yakıldı ve orada insanlar yaşıyorlardı."
 

Son dönem adını sıkça duyduğunuz bir filmden sözedeceğiz. “Gitmek” ya da “My Marlon and Brando” yani “Benim Marlon ve Brandom”.  En son Kültür Bakanlığı’na bağlı bürokratların uyguladığı tuhaf sansür ile  gündeme gelen filmin genç ve ödüllü yönetmeni Hüseyin Karabey ile filmini ve kendisini konuştuk.

*Filminizden ve sizden sözedeceğiz ama kısaca filmin öyküsünden sözeder misiniz?

Film gerçek bir hikayeden uyarlandı ve hikayeyi gerçekte yaşayan insanlar oynadı.

*Yani filmde gördüğümüz karakterler gerçek mi?

Evet,  Ayça ve Hama Ali hikayenin gerçek kahramanları aynı zamanda.

*Film sizin belgesel geçmişinizden etkilenmiş diyebiliriz bu yanıyla. Gerçek bir hikaye ve gerçekten bu hikayeyi yaşayan insanlar.

Evet bu yanıyla belgesel bir yanı da var filmin. İskeleti böyle en azından gerisi kurmaca tabi ki.İstanbul’da yaşayan ve oyunculuk yapan Ayça ile Kuzey Irak’lı Hama Ali’nin gerçek hikayesi üzerinden kurduk senaryoyu. Hama Ali ile İstanbul’da bir film projesinde beraber çalışırken tanışan Ayça ABD’nin Irak’ı işgal ettiği günlerde sevgilisinden haber alamaz ve O’nun yanına gitmekten kendini alıkoyamaz. Film bir yol hikayesi olarak devam ediyor. Ayça’nın Batı’dan Doğu’ya uzanan yolculuğu ve bu yol içinde karşılaştığı portreler ise filmin gövdesini oluşturuyor.

*Bu portreler de gerçek değil mi?

Çoğu gerçek karakterler ama profesyonel oyuncular kullandığımız karakterler de var.

*Bir aşk filminden sözediyoruz aslında değil mi?

Evet arkada anlatılan çok şeye rağmen bir aşk filmi


400 BİN EURO'LUK ŞANTAJ

*Peki Bakanlığın son uyguladığı sansür girişimi nedir ? Bir aşk filmi için böyle bir sansür ne demek oluyor?

İsviçre’de düzenlenen bir sanat festivalinde bu sene Türkiye tanıtalacaktı. Filmimiz de bu festivalde ülkemizi tanıtmak için gösterim programında yer almıştı. Festivalin ana sponsorları arasında Kültür Bakanlığı’da var. Bakanlıktan bir bürokrat filmde bir Türk Kızı’nın Kuzey Irak’lı Kürt bir erkeğe aşık olmasını imkansız ve yanlış bulmuş sanırım. “Bu terör ortamında böyle şeyler milletin moralini bozabilir” gerekçesiyle filmin gösterim programından çıkmasını talep etmişler festival yöneticilerinden. İstedikleri olmazsa da festivale verilecek olan 400.000 Euro'nun verilemeyeceğini söylemişler.

*Bildiğin şantaj yani...

Evet öyle de denebilir. Tabii maalesef festival komitesi de bu paranın kesilmemesi için bu şantaja boyun eğiyor ve film porgramdan çıkarılıyor.

*İlginç, sınırötesi bir sansür girişimi yani. Peki filmin yapılması için Kültür Bakanlığı ‘nın verdiği bir para yardımı var  . Bu nasıl bir çelişki?

Öyle tabii.  Bakanlıktan destek aldık film için. Zaten Bakanlık  filmi Türkiye’nin yurtdışında tanıtımında kullanmak için filmin bir çok kopyasını da satın aldı. 

KÜRT SORUNU ARTIK İNSANİ BİR SORUNDUR 

*Peki sizce film hikayesi ve dili ile  bu şiddet ve gerilim ortamında nasıl bir etkide bulunabilir. Yani Bakanlığın sansür gerekçeleri yerinde mi?

Kesinlikle hayır, hatta tam tersi. Film tümüyle iki halk arasındaki kardeşlik ve paylaşıma beznzerliklere ortak paydalara yoğunlaşıyor. Şiddet ve gerilimin ortadan kalkması için gereken şeyler de bunlar değil mi zaten. Bence böyle filmler daha çok çekilmeli ki soruna şiddet dışında bakılabilsin.  Yani iki halk arasındaki kardeşliği paylaşımı anlatıyoruz sonuçta.  Aşktan sözediyoruz işte neden korkulsun ki bundan.

*Peki filmin bu anlamı dışında politik bir kimliği olduğu söylenebilir mi ?

Türkiyede hayatin kendisi politik. Bu anlamda evet politik ama bu sizin alışık oldugunuz diğer politik filmlere benzemiyor. Bu insanı anlatan bir film. Bunuda sansürsüz yapiyor. Sokağı, gerçeği anlatıyor. Kürtleri, Arapları, İran’ı oldugu gibi anlatiyor. Haberlerde gosterilen görüntüler gibi degil. Bu anlamda bence çok daha politik. Yani orada yaşananlara dair istastiki şeyleri bilmek değil ki mesele. Ortada gerçekten acılar çekmiş hayatlar var. Yakılmış bir köy sahnesi var mesela, o köy gerçekten de yakıldı ve orada insanlar yaşıyorlardı. O insanların anıları öyküleri orada kaldı. Bunun politik değil insani bir konu olduğunu düşünüyorum. Daha insani ne olabilir ki..








HERŞEYİ TERSİNDEN ALAN BİR SENARYO

*Aslında farklı gidiyor herşey filmde zaten. Tersine bir dünya kurmuşsunuz sanki filmde.

Genelde yakışıklı erkekler çok güzel kadınlar görüyoruz filmlerde. Burda ise kel kilolu bir erkek kilolu bir kadın arasında yaşanan gerçek bir hikaye var. Genelde Doğu’dan Batı’ya geçer hikaye burda ise Batı’dan Doğu’ya geçen bir hikaye var. Genelde erkek kadının peşinde gider burda kadın adama doğru gidiyor. Tersine bir hikaye analttık ama çok gerçek çok samimi bir hikaye bu kesinlikle.

*Tersine bir hikaye dediniz. Filmin çizdiği bir kadın resmi de avr Ayça şahsında. “Gitmek” kadın’a nerden bakıyor sizce?

Bu bir kadın filmi degil ama Erkek filmi de degil. Bu belki hayal ettiğimiz  bir duyarlılıkla anlatmaya ve algılamaya calışıyor kadın olmayı ve erkek olmayı. Belkide bu sebeble bazı kadın film festivallerinde bile gosteriliyor. Ben kendimi anlamaya calışırken şunu farkettim eger bir erkeğin karşısında bir kadın yoksa erkek erkek olamaz kadın da kadın olamaz. Yani kadınların kendisini ifade edemediği bir toplumda Erkek eksik ve yarımdır.... Ben sadece elimden geldiğince Ayça’yı anlamaya çalıştım ve ekibimdeki kadın arkadasları projeye ortak etmeye calıştım. Bunun beni zenginleştireceğini dolasıyla filmi zenginleştireceğini biliyordum...


HEM POPÜLER HEM SANATSAL

* Ayrıca son dönem gişe hedefli ticari filmler ile minimalist kasaba estetiği denen sanat filmleri ağırlıklı olarak öne çıkıyor. Siz ve Gitmek bu anlamıyla nerede duruyor?

Gitmek, samimi, içten bir film. Anlattığı öykü toplumun genelini temsil eden bir film. Ben ötekilerin filmi olarak adlandırıyorum Gitmek'i. Umarim bu film halkın çoğunlugunu temsil edenlere değer ve yeni öyküleri tetikler. Minimal sinema dediğimiz filmlerin yönetmenleri sinemaya önemli bir katkıda bulundular tabii. Ama ticari olarak para kazanan sanatsal değeri zayıf filmler yapmak da izlenmeyen sanat filmleri yapmak da değil niyetim. Hem iyi işler yapabilir hem de bunları insanlara izletebiliriz. Yani “halk bunu istiyor” deyip sadece ticari filmler yapmak doğru değil bence. Halk güzel olanı sunarsan onu da ister.

*Son olarak Hüseyin Karabey neyi anlatmak istiyor sinemayla nasıl  bir ilişki kuruyor ve sonraki proje ne olacak?

Benim derdim var. Kendi sorunlarimi yasadiklarimi ve tanik olduklarimi anlatmaya calisiyorum. Oykulerimin pesinden gidiyorum bazen belgesel bazen kurmaca bazen uzun bazen kisa oluyor. Sansur koymuyorum. Sonraki film de bu anlayışın devamı olacak.Hazırda bazı hikayeler var önümde ama henüz başlamadım
.


Filme ait görseller:





‘Gitmek’ Filminin Katıldığı Festivaller – Aldığı Ödüller

- 37. Rotterdam Film Festivali

- 27. Istanbul Film Festivali

(En İyi Kadın Oyuncu –  Ayça Damgacı)

- 6. New York Tribeca Film Festivali

(En İyi Yönetmen – Hüseyin Karabey)

- 15. Adana Altin Koza Film Festivali

(En İyi Kadın Oyuncu)

- 26. Münih Film Festivali

- 54. Taormina Film Festivali

- 25. Jerusalem Film Festivali – İsrail

(FIPRECSI Ödülü)

- 5. Yerevan Film Festivali –

(FIPRECSI Ödülü - Ekümenlik Jüri Özel Ödülü)

- 57. Melbourne Film Festivali

- 14. Sarajevo Film Festivali

(En İyi Kadın Oyuncu)

- 5. Euroassia Film Festivali - Kazakistan

- 24. Uluslararasi Warsaw Film Festivali - Polonya

- 35. Uluslararasi Ghent Film Festivali – Belçika

- 45. Antalya Film Festivali

(En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu – Volga Sorgu)

-21.Tokyo Uluslararasi Film Festivali

(En İyi Asya-Ortadoğu Film)

-Borderlands - 4Filmfestival

(En İyi Film)


Röportaj: İdris Borak / sinemakeyfi.com


Yukarı

Yorum Ekle

 

Arkadaşına Gönder

 

Çıktı Al

 

Yorumlar

Bu habere toplam (1) yorum eklenmiştir.

hıc geregı olmayan fılm (saltukbey - 2008-11-14 18:05:37)
tam kendı soyledıgı gıbı kendı sorunlarını aktarıyormus senın kısısel sorunun bu mılletı baglamz.ıste soyledıklerını aynen aktarıyorum. 'Benim derdim var. Kendi sorunlarimi yasadiklarimi ve tanik olduklarimi anlatmaya calisiyorum. Oykulerimin pesinden gidiyorum bazen belgesel bazen kurmaca bazen uzun bazen kisa oluyor. Sansur koymuyorum. Sonraki film de bu anlayışın devamı olacak.Hazırda bazı hikayeler var önümde ama henüz başlamadım.'
Diğer yorumlar »
 

EN ÇOK İZLENENLER

Eyvah Eyvah
Yönetmen: Hakan Algül
Ata Demirer, Demet Akbağ...

Dersimiz Atatürk
Yönetmen: Hamdi Alkan
Batuhan Karacakaya, Bülent Emin Yarar...

Recep İvedik 3
Yönetmen: Togan Gökbakar
Ayhan Işık, Bekir Tosun...

Alis Harikalar Diyarı'nda
Yönetmen: Tim Burton
Anne Hathaway, Crispin Glover...

Ay Lav Yu
Yönetmen: Sermiyan Midyat
...

 
Rina Şark Oyunları Son İstasyon Aşkın Yaşı Yok Bal Beş Şehir Cehenneme 2 Adım En Mutlu Olduğum Yer İki Babalık Dr. Parnassus Herkes mi Aldatır? Titanların Savaşı Min Dît Aşka Yolculuk Ay Çok Filim Hareketler Bunlar Kutu Serseri Mayınlar Uzaklara Gidelim Büşra Dersimiz Atatürk Kara Köpekler Havlarken Köprüdekiler Özel Kuvvetler Sevgili John Ölümcül Tuzak Anadolu’nun Kayıp Şarkıları Ay Lav Yu Çılgın Kalp Precious: Acı Bir Hayat Öyküsü Yüreğine Sor Zindan Adası Alis Harikalar Diyarı'nda Eşrefpaşalılar Ses Vampir İmparatorluğu Cennetimden Bakarken Deli Dumrul: Kurtlar Kuşlar Alemi Eyvah Eyvah Arthur: Maltazar'ın İntikamı Aşk Dersi Kan Arzusu Kurt Adam Percy Jackson ve Olimposlular: Şimşek Hırsızı Bulanık Sular Recep İvedik 3 Sevgililer Günü Herkesin Keyfi Yerinde Romantik Komedi Tanrının Kitabı Ada:Zombilerin Düğünü Garfield 3 Boyutlu Süper Kahraman İlişki Durumu:Karmaşık İntikam Peşinde Ejder Kapanı Kutsal Damacana 2 : İt Man Geliyor Morganlar Nerede ? Prenses ve Kurbağa Acı Aşk Avatar Başka Dilde Aşk Süpürrr! Vavien Aşka Dair Gecenin Kanatları Kapitalizm:Bir Aşk Hikayesi No Ofsayt Testere 6 Abimm! Adını Sen Koy Dönüşüm Zamanın Tozu Gizemli Yolculuk Neşeli Hayat Türkler Çıldırmış Olmalı 7 Kocalı Hürmüz Alacakaranlık Efsanesi:Yeni Ay Köfte Yağmuru Kurtlar Vadisi Gladio Disney'in Yeni Yıl Şarkısı 2012 Bornova Bornova Suluboya Turnuva Aşk Geliyorum Demez Coco Chanel’den Önce İncir Çekirdeği Kıskanmak Mezuniyet Yasak Bölge 9 Kolpaçino: Bir Şehir Efsanesi Konak Korku Michael Jackson s This Is It Coco Chanel & Igor Stravinsky: Büyük Aşk Kara Büyü Nefes:Vatan Sağolsun Okyanus Dünyası 3D Özgür Woodstock Zafer Çocukları Yukarı Bak Aşkın 500 Günü Akama Mazi Yarası Zaman Yolcusunun Karısı Uzak İhtimal Acı Kampüste Çıplak Ayaklar Karanlıktakiler Matrak Adamlar Oyuncu Son Veda 11'e 10 Kala Kadın Aklı Erkek Aklı Ricky Sarı Saten:Günahkârların Aşkı Suretler Çizmeli Kedi Evimde Uzaylı Var İçten Gelen Evdeki Düşman Hayatın Tuzu Günışığı Temizleme Şirketi Mavi Fil Son Durak 4 Kan Gölü Kız Kardeşimin Hikayesi G.I. Joe: Kobra'nın Yükselişi Terra'yı Kurtarmak Dünyanın Sonundaki Kıta Franklyn Histeri Kontes Küçük Deniz Kızı Ponyo Metrodan Kaçış Devlet Sırrı Dehşetin Soluğu Hayalet Sevgililerim Aşka Son Şans Harry Potter ve Melez Prens Felekten Bir Gece Halk Düşmanları Kapan Tabu İçimdeki Şeytan İçimizdeki Düşman Buz Devri 3:Dinazorların Şafağı Seni O Kadar Çok Sevdim ki Pek Yakında Bir Kadının Seks Günlüğü 12 Tuzak 17 Yeniden Soldaki Son Ev Teklif Adamım Benim Aşk Ateşi Hain Kanlı Hesaplaşma Kuzey Lanetli Ev Alacakaranlık Aşk Uğruna Körlük Peşinde Ölüm Var Terminator 4:Kurtuluş Darbe Davetsiz Donmuş Irmak Sokakların Kralı Romeo Palermo'da Yüzleşme Evlilik Sınavı Arkadaşımın Aşkı Hadigari Cumhur Lilli ve Sihirli Kitabı Müzede Bir Gece 2 Adab-ı Muaşeret Hannah Montana:The Movie Koralin ve Gizli Dünya Melekler ve Şeytanlar Igor Milk Nokta Star Trek 11 Devrim Arabaları İşkence Tarikatı Kelebek Rumba Saddamın Askerleri:Kara Güneş Beverly Hills Çuvava Erkekler Ne Söyler Kadınlar Ne Anlar Başka Semtin Çocukları Dost Kazığı Parti Tırtılları 13. Gün Ay Prensesi Deli Deli Olma Kız Kardeşim Pembe Panter 2 Canavarlar Yaratıklara Karşı Kehanet Okuyucu Hızlı ve Öfkeli 4 Kıymık Sihirli Dağ Güneşi Gördüm Köpek Oteli Cüceler Devlere Karşı:Gizli Oda Limon Ağacı Bolt Madagaskar 2
 
 
SEO : SEO Marmaraweb
© 2007 Sinemakeyfi.com
Künye // Haber Merkezi: (0212) 266 99 99 // Faks: (0212) 266 98 98 // E-posta: info@sinemakeyfi.com